Måltidsdryck och att hitta balansen i julstressen

I helgen gjorde jag en måltidsdryck som var super god. Inget krångligt men lite dyrt. Körde en ananas genom juicern och sen blandade jag med lika mycket kokosvatten. Det blev super gott. 

79922130_566150444200539_4235125108642938880_n 1jpg

Stark rekommenderat att testa. 

Det närma sig julafton med stormsteg. 
Jag har alltid gillat jul minst av alla högtider, allt handlar som mest om en dag. 
Jag vill gärna njuta av vägen dit, ljusen myset och att hitta julklappar till barnen. 
Samtidigt som det kan vara väldigt svårt är det också roligt när man väl lyckas hitta någonting som de gillar.
Vissa år har varit mera lyckade än andra. 

Försöker varva ner lite. Jag har färre kvällspass då jag inte har pass på torsdag kväll så då hinner jag packa inför avfärd. 

Julen ska spenderas hos mamma och pappa i Meselefors. Så mysigt när syskon och syskonbarn och alla samlas har trevligt och umgås hela helgen. 

Men jag tänker inte stressa över kakbakande, julklapps inköp eller jul städ.  Man hinner det man hinner. Allt det andra får vara tänker jag. 

Ska man stressa flera veckor innan jul och hela vägen till julafton och sen ska allt hända julafton och sen är allt klart. Inget vidare bra eller hälsosamt upplägg. Man hinner ju bara det man hinner och man behöver kunna varva ner och njuta av julförberedelserna. 

Som att få tända ljus, baka med barnen pyssla lite. Det ska vara roligt inte ett måste. Vi väljer vad vi gör och väljer det vi gillar. Benjamin gillar att baka så han har bakat lite kakor. Jag har bakat en sockerfri variant av julkaka. Jag har köpt ett paket till varje barn och sen får det vara bra. 


Det ska inte vara press och stress. Det ska vara roligt.  Vill man varken pyssla eller baka så låt bli. Gör det du tycker är roligt , kanske går de hellre en promenad eller  åker till badhuset. Gör det som du vill göra. Skit i alla måsten, dem finns inte. 

Idag blev det en soppa till middag. Linssoppa med tomater, recept kommer senare. 
79291213_855485611574199_705555146960011264_njpg

Jag har massor av nya pass att börja lära in mig över jullovet så det blir ingen rast och ingen vila. Precis som jag vill ha det med andra ord. 

Ikväll har jag bl.a. yin yoga. 
Yin yogan är jätte bra att göra om man är stressad och behöver varva ner. Testa, om inte bara ett kort pass eller en liten stund.  

Har sovit under tyngdtäcket nu i två nätter och känner mig helt färdig. Så tungt har jag nog aldrig sovit förut vilket innebär att jag är hur trött som helst. 

Inte van att sova så djupt. Hoppas bara det håller i sig kanske jag vinner lite energi och kan vara uppe en stund till på kvällen och ändå få till den vila jag behöver. 

Rekommenderar varmt ett tyngdtäcke om man sover oroligt.  Sen vilken tyngd är väldigt olika. 
Jag hade säkert kunna ha ännu tyngre än det jag har. Just nu har jag ett på 9 kg. 

Jag testade också springa igen igår, efter fotskadan är jag väldigt försiktig. Men jag fick ont, så nu är jag lite deppad över det. Men försöker tänka positivt och tänker att det enbart är ett litet bakslag. 

Man ska lyssna på kroppen, och det är så lätt att ge andra rådet vila tills det är bra men det är svårt att lyda rådet själv.